Bij de sollicitatiebegeleiding gaat het om een paar zaken: richting geven, activeren en motiveren, verbeteren en op peil houden van de kwaliteit van de acties.
Daarbij is er een belangrijke samenhang tussen marktanalyse en marktbenadering.
Er zal informatie worden gegeven over de diverse manieren waarop de markt benaderd kan worden en hoe kansen optimaal benut kunnen worden.
Betrokkene krijgt advies en begeleiding bij de diverse methoden van marktbenadering:
- Netwerken
- Advertenties
- Werving- en selectiebureaus
- Open sollicitaties
- Overige methoden:
- UWV Werkbedrijf
- Social Media
- Internet
- Banenkranten
- Zelf advertenties plaatsen
Het schrijven van diverse vormen van sollicitatiebrieven en de opzet en het opstellen van een curriculum vitae worden besproken. De presentatie van betrokkene zelf wordt besproken, waarbij een juiste opstelling, inhoudelijk en stijl hierbij van belang is.
Sollicitatiegesprekken worden voorbereid (en indien betrokkene dit wenst worden deze gesprekken middels video opgenomen) en geƫvalueerd met de adviseur. Van belang is dat de adviseur ervoor zorgt dat het enthousiasme van de kandidaat blijft gehandhaafd. Zeker in gevallen waarin betrokkene wordt afgewezen. Als een van de weinige actieve ondersteuners zal hij de emotionele gesteldheid van de kandidaat bewaken en daar zijn aandacht op richten.
De kandidaat kan de beschikking krijgen over vacatureoverzichten, gidsen van werving-en selectiebureaus, van detacheringbureaus, uitzendbureaus etc. en internetfaciliteiten. HR(QI) BV werkt samen met diverse partnerbureaus, die actief zoeken naar de voor de kandidaat aansluitende vacatures.